Dominion Voting sues Fox for $1.6B over 2020 election claims

The Fox News wall showing network personalities in New York City

Attorneys for Dominion said Fox News' behavior differs greatly from that of other media outlets that reported on the claims.

Dominion's lawyers said that the totality of the disinformation has "irreparably damaged" the company and "destroyed the enterprise value of a business that was worth potentially more than $1 billion. before the viral disinformation campaign".

"Based on Dominion's historic financial track record, contract pipeline, retention and renewal rates, and new business capture rates, as well as the nature, severity, pervasiveness, and permanence of the viral disinformation campaign, updated current projections show lost profits of over $600 million over the next eight years", the complaint said.

In apparent response to the growing number of defamation cases, conservative USA news outlets have begun to rely on prepared disclaimers or additional prerecorded programming to repudiate pro-Trump conspiracy theories spouted by guests and hosts.

Dominion accused Fox of giving Powell and Giuliani's claims airtime despite knowing they were lies.

Dominion was a target of misleading, false and freakish claims spread by President Donald Trump and his allies in the aftermath of Trump's election loss to Joe Biden. Smartmatic filed a $2.7-billion suit against the cable news outlet on February 4.

Despite confirmations from even Trump's AG William Barr that voter fraud was blatantly untrue, some Fox News employees reportedly argued that the machines used algorithms to sway the vote. His allies promoted outlandish conspiracy theories about Dominion to support Trump's false claims.

Dominion has in recent months filed similar billion-dollar defamation suits against other Trump allies for what the company said was their role in pushing the false allegations, including Rudy Giuliani, Trump's personal attorney; Sidney Powell, a member of the Trump's legal team who was later removed; and Mike Lindell, the Trump-aligned pillow magnate.

Fox hosts and guests gave life to a false claim that Dominion committed election fraud to help elect President Joe Biden, "taking a small flame and turning it into a raging fire", Dominion lawyer Stephen Shackelford told reporters.

Powell, though, relentlessly pushed her false theories about a rigged election as fact on social media and in dozens of television appearances, in press conferences, and in lawsuits filed in courts around the country- all of which were denied by judges or withdrawn. "We apologize to Dominion for all of the harm this caused them and their employees". He then interviewed an elections expert who refuted claims about fraud and mismanagement during the 2020 election.

In a statement sent to media outlets, Fox said it stands by its coverage and plans to fight the suit in court. "As Fox well knew, Powell and Giuliani were facially unreliable sources and their claims were ludicrous, inherently improbable, and technologically impossible". Some at Fox News knew the claims were false but their comments were drowned out, lawyers said.

Related:

Comments


Other news